Dine konkurrenter er utvivlsomt klar.

Er du? Vi har udarbejdet en guide med 7 effektive, simple Tips & Tricks til Black Friday.





Hvis du gerne vil se e-bogen, som den er printet, kan du se den her.

Hvorfor Black Friday?

  • 1.983.000.000 – Så stor var dankortomsætningen hos danske webshops under Black Friday 2015. På det mest travle tidspunkt, blev der foretaget mere end 300 køb i sekundet. Dagen satte omsætningsrekord for dansk e-handel og udgjorde en stigning på 29% i forhold til Black Friday 2014.
  • Der sidder tusindvis af købeklare kunder parat til at lede efter de mest attraktive tilbud. 2 ud af 3 danske ehandlere deltager i denne tradition. De pynter deres webshop med grafik, popup’s, tidsbegrænsede tilbud og meget mere.
  • Af de handlende har 43% udskudt et køb for at gennemføre det på BlackFriday. Yderligere ses der i flere brancher faldende gennemsnitspriser op til Black Friday, da kunderne ønsker at gennemføre de større handler denne dag.

Værdien af denne dag

Kunderne nyder selvsagt godt af de ekstreme tilbud.
Næsten halvdelen af de købende tilpasser deres handler til Black Friday.
Størstedelen af kunderne er sågar villige til at vente timevis i kø indtil det rette tilbud bliver tilgængeligt.
Flere gange er det sket, at store webshops som Proshop og Wupti er brudt sammen på grund af massiv trafik.
De tilbudsjagende kunder er i løbet af denne dag villige til at bruge penge i webshops, som de ikke nødvendigvis kender.
Der er selvsagt ikke den store avance – hvis overhovedet nogen – på denne dag, så du spørger måske:


“Hvilken værdi har denne dag for min butik?”


Værdien for din webshop består på Black Friday af den massive mulighed for:

  • At hverve nye kunder, som på denne dag er ekstra villige til at spendere mange penge og handle i shops, de ikke har forudgående kendskab til.
  • At øge mængden af personer, du fremadrettet kan påvirke med eksempelvis re-marketing gennem tilmeldinger til nyhedsbrev, flere Facebook-følgere m.m.
  • At (som traditionen foreskriver) rydde op i gamle lagervarer, så din butik er 100% klar til julesalget

1. Rammerne

Er du sikret mod megen trafik og afklaret med lovgivningen?

Først og fremmest skal du tage stillig til, hvad sker der med din webshop, hvis trafikken pludselig to- eller tredobles?

Det hjælper ganske rigtigt ikke at have pyntet shoppen op med pæn grafik og slagtilbud, hvis brugervenligheden dumper grundet langsom – eller i værste fald ingen – forbindelse.

Derudover skal du for guds skyld huske at have styr på lovgivningen vedrørende tilbud. Ifølge markedsføringsloven skal et produkt have stået til førprisen i minimum 6 uger, før butikken må referere til denne som førpris.

Det vil være ærgerligt, hvis den kommende fortjeneste af dit store arbejde skal gå til forbrugerombudsmanden, så sørg hellere for at have lovgivningen på din side, når det går løs.

2. Markedsføring

Start din markedsføring tidligt og vær konkret i din udvælgelse

Vores undersøgelser via Google viser, at antallet af søgninger på “Black Friday” ikke bare vokser med lynets hast, men også bliver foretaget i stadig mere tid før begivenheden finder sted.

I takt med dette starter markedsføringen op til Black Friday tidligere og tidligere.

Du er derfor nødsaget til at være aktiv i din markedsføring omkring Black Friday.

Brug dit nyhedsbrev, webshoppen, Facebook, Adwords og hvad du ellers har til at indstille eksisterende og nye kunder på at besøge din webshop den 25. November.

Husk som sædvanligt at målrette din søgning.

Kendskabet til Black Friday er størst blandt unge mænd (88%) og termen er mest populær i hovedstadsområdet (eksempelvis 18% mere end Sjælland).

3. Pynt

Dekorer din shop, så den Black Friday-orienterede kunde ikke surfer videre

Størstedelen af alle kunder er denne dag bevidste om Black Friday. Det medfører at de bevidst vælger de shops til, som bedst kommunikerer at de deltager i denne begivenhed. Pynt og dekorer din shop med alskens
grafik, så de kunder, der lander på din side, ikke er i tvivl om, at du også deltager i Black Friday. Du kan blandt andet anvende:

  • En ny baggrund, som tydeligt illustrerer, at de på denne side får, hvad de er kommet efter
  • Tidsbegrænsede tilbud med visuel countdown
  • Farvede badges med “Black Friday” på varer, kategorier, menupunkter m.m.
  • Pop-up’s i Black Friday-tema med tilbud, nyhedsbrevstilmelding, rabatkoder etc.

4. Support

Forbered din support til både front- og backend på massiv trafik

Det mest essentielle i at hverve nye, tilbagevendende kunder består i at give dem en sublim kundeoplevelse. Først og fremmest må du have styr på support. I bedste fald får du en række nye kunder ind i din shop. Disse kan meget vel have spørgsmål, som de bør kunne stille dig på enten livechat eller telefon. Derudover er det meget godt at din backend er supporteret den dag. Kan du få fat i din webudvikler, hvis der er noget, der brænder på?

5. Lokke

Der sidder købeklare kunder og venter, som du kan hente

Der er tusindvis af kunder, som sidder i kø torsdag aften og venter til det bliver midnat, så de kan købe deres varer. Forbrugerne sidder altså online med kreditkortet i hånden og er klar til at handle. Hvorfor ikke lokke dem over i din webshop mens de sidder og venter? Du kan sende e-mails, SMS’er og hvad du ellers kan finde på. Selvom det er sidst på måneden forventes denne dag at sætte ny omsætningsrekord for dansk e-handel, og det er lige netop på sådan en dag, at den tid og de penge du lægger i opsøgende salg kan give et enormt afkast.

6. Scoop

Kunderne vil prale af deres køb. Giv dem grund til at fortælle om dig

På Black Friday er forbrugerne præget af Thrifty-effekten. De er på jagt efter et godt tilbud, som de gerne vil prale med. Netop dette word-ofmouth perspektiv kan give din webshop kæmpe værdi. Hvad kan gøre, at
dine kunder praler af købet dagen efter? Du skal først og fremmest give din kunde følelsen af at have gjort et scoop. Lad det fremgå tydeligt, hvor meget kunden har sparet. Ros kunden for at have gjort en fantastisk handel på et begrænset tilbud. Kundens ‘indsats’ for at købe tilbudsvaren skal være unik og give følelsen af, at andre ikke kunne have opnået det samme. Denne ‘uniqueness’ er baggrunden for at prale af noget. Derudover skal du give kunden grund til at prale af hvor fantastisk kundeservice din butik har ydet. Ud over at have styr på de ovenstående Tips & Tricks, kan du overraske kunden med nogle uventede elementer. Læg en pose slik i pakken, en håndskrevet “Tak for dit køb på Black Friday”-seddel eller hvad din kreativitet kan mønstre af spændende tiltag.

7. Følg op

Du tjener ikke meget på Black Friday. Lad dagen give fremtiden værdi

Når Black Friday er overstået står du formodentlig med en række nye tilmeldinger på dit nyhedsbrev, flere følgere på Facebook og lignende. Du har måske sat penge til for at indsamle nogle af tilmeldingerne, og skal derfor huske dig selv på den kæmpe fremtidige værdi der består i Lifetime Customer Value. Tilbagevendende kunder er guld værd for enhver webshop, og det kan (næsten) aldrig blive for tidligt at starte dit arbejde med dem.

Let’s get started

Favn kreativiteten op til Black Friday.

Slip fantasien løs og vær ikke bange for at udføre nogle vilde, eksperimenterende ideer.

Forsøg dig med intelligent produktstyring, hvor du dumper prisen på en række varer, som du kan relatere til komplementærvarer med bedre avance.

Ideerne er mange og begrænsningerne få!

Let’s get started.