Jeg tror du vil erklære dig enig i, at konverteringsoptimering kræver hårdt og dedikeret arbejde, hvis man ønsker at opnå et godt resultat.
Det viser sig dog, at der findes et par lavt hængende frugter, som størstedelen af alle webshops ikke har gjort noget ved endnu.

Jeg vil nu vise dig hvilke sider, du hurtigt og let kan optimere for at:

  • Forbedre din konvertering billigt og enkelt
  • Give en sublim kundeservice (der gør dig bedre end flere af landets største webshops)

Gør 404-siden til en servicemedarbejder

Hos overraskende mange webshops ser 404-siden ganske forfærdelig ud.
Flere og flere vælger dog at give den et fint design, men det er i de fleste tilfælde stadig en blindgyde for din kunde.

Du tænker måske, at dette ikke har relevans for dig?
Tjek bare, hvor mange sidevisninger, du har på din 404-side:

  1. Skriv en ugyldig url på din hjemmeside for at se navnet på din 404-side. I dette tilfælde er navnet “Siden blev ikke fundet”.




  2. Log ind på Google Analytics. Under ”Adfærd” og herunder ”Websiteindhold” klikker du ”Alle sider”.




  3. Vælg ”Sidetitel” som primær dimension. Søg på det, som din 404-side hedder. Du kan nu se, hvor mange besøgende, din 404-side har haft.




For at gøre din 404-side så konverteringsvenlig som muligt, må du sætte dig ind i kundens sted.

Lad mig uddybe dette:

Dine kunder kan have mange forskellige grunde til at lande på din 404-side.
Det centrale er dog, at kunden forsøgte at finde en side, varekategori, et produkt, blogindlæg eller lignende – og han er nu blevet forhindret i det. Kunden leder som udgangspunkt efter grunde til at forsvinde fra en webshop.
Når han lander på 404-siden må du tilbyde ham al den hjælp, han skal bruge for at finde det, han leder efter.
Ellers finder han det hos en anden.

Dette bør du have på din 404-side:

Kontaktmuligheder (telefonservice, livechat, kontaktformularer m.v.), dine mest populære produkter, kategorier og/eller blogindlæg.
Vis gerne hvilke kampagner, du kører for tiden og hvilke tilbud, han måske var (eller nu er) på udkig efter.
Gør gerne din søgefunktion klar og tydelig og/eller henvis til den.

Fyld den tomme kurv med relevante varer

Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at der nok ikke er mange kunder, der nogensinde ser en tom kurv hos dig. Overraskende ofte sker det dog (ligesom med 404-sider) at kunden lander i en tom kurv – og den er bestemt ikke konverteringsvenlig.



(Selv de store webshops udnytter ikke dette element endnu)


Vis i stedet kunden hvilke varer han kan fylde sin indkøbskurv med:

Her bør du lægge de mest populære varer, dine bedste tilbud og igangværende kampagner.
I bedste tilfælde bruger du en Clerk-integration som viser de mest relevante varer for hver enkelt besøgende.
Og du kan pryde det hele med tekst som: ”Din indkøbskurv er i øjeblikket tom. Hvis du fylder den for 200,- giver vi gratis fragt. Fylder du den for 799,- får du 100,- rabat på dit næste køb.”

Gør en tom søgning relevant for kunden

Som den sidste synder af 3 webshop-misfostre har vi den tomme søgning. Ligesom den tomme kurv og 404-siden, må vi bare konstatere, at den dukker op overraskende ofte.
Hvad skyldes dette?
Enten har din kunde søgt på noget, der ikke gav et resultat, eller de har rent faktisk lavet en tom søgning.



(Unisport har vundet flere e-handelspriser, men har endnu ikke optimeret dette!?)


Præsenter din kunde for det, han/hun bliver glad for at se:
Lav en søgeordsanalyse og se, hvilke søgninger, der returnerer 0 forslag og hvor mange af disse søgninger, der foretages. Brug denne data til at foreslå relevante alternativer for kunden. Krydr det med teksten: ”Din søgning gav desværre ikke noget resultat… Men vi har shoppen fuld af varer:”. Vis eventuelt også dine slagtilbud, mest solgte varer og lignende, kunden måske kunne være på udkig efter.