Forestil dig, at du ejer en butik, hvorfra du sælger dyre sofaer (eller andet fra et lager).
Hver gang en ordre tikker ind, jubler du som fodboldspillere gjorde i 90´erne.
Med begge arme over hovedet. 🙌
Men du står også med et ansvar og en forpligtelse.
Forpligtelsen til at få sendt sofaen afsted fra lageret, hjem til kunden.
Ansvaret for at give den bedste service undervejs.
Af begge grunde sender du derfor en tracking mail, så kunden let kan følge med i processen. 💌
Det bliver hun glad for.
Men løfter du dig lidt op i dronen har du også en logistisk udfordring ved at drive butikken.
Du skal typisk binde et meget stort beløb op i dit lager – for at have noget at sælge.
Det er megadyrt. 💸
Men du har et alternativ, som utroligt mange store, succesfulde butikker benytter sig af.
Forestil dig, at du begynder at lægge nogle af dine leverandørers varer online, uden at købe dem hjem først.
Ikke dine rugbrødssofaer, som du VED bliver solgt hurtigt.
Men alle varianterne og de supplerende produkter, du kan tjene godt på.
Så du flytter processen fra:
“Køb ind –> Sælg –> Pak –> Send”
Til:
“Sælg –> Køb ind –> Pak –> Send”
Den lille strategiske ændring, resulterer i, at du bestiller varen når kunden køber dem fra din butik fremfor omvendt.
Katjiing [Lyden af frigjorte ressourcer]. 🤑
Samtidig kan du nu tilbyde 100 varianter du ikke først behøver at købe ind til lageret.
Dybere og bredere produktsortiment.
Flere penge at markedsføre for.
Det er en vej mange vælger.
Det forstår man godt.
Tilbage til tracking mailen og den gode service.
For nu begynder der at blive stillet krav til dit IT bagland.
Du skal sørge for, at sende en mail til kunden om at du har bestilt varen, og den er fremme om 3 uger.
Forestil dig så, at leverandøren pludselig er forsinket med leverancen.
Så skal du til at skrive til kunden, at der går 4 uger i stedet.
Og for at gøre ondt værre, har en anden kunde nu købt en vare du har på lager, og endnu en vare som skal bestilles hos leverandøren (igen)…
Se nu skal vi både beslutte om vi skal sende den første vare eller vente.
Altså om vi skal håndtere dellevering eller ej.
Læg dertil, at vi skal kommunikere til kunden samtidig.
Nu ansætter din webshop så David til marketing.
Nu kommer der så 1000 ordrer i måneden i stedet for 100.
Og pludselig står du foran et (nemt) valg.
Ansæt 20 kundeservicemedarbejdere med papirlapper og brunt bælte i excel.
Eller team op med YouWe ApS (engangsinvestering), så det er dit IT der understøtter skaleringen automatisk.
Vi ved godt hvad vi står op om morgenen for.
– Det samme som vi har gjort de sidste 10 år.