Manglende skalerbarhed i processerne koster virksomhederne millioner på bundlinjen.
E-handel vokser (fortsat) hurtigere frem end boblerne i din rystede sodavand.
Og for din forretnings vækstpotentiale, er det godt nyt.
Men gør du ikke noget aktivt, kan du let stå midt i en forretningsmæssig kritisk udfordring:
Hvordan sikrer du, at jeres ordrehåndteringsprocesser ikke bare er effektive, men også skalerbare?
Black Friday lever nu kun på dampene og de første overordnede meldinger er positive, set med omsætningsbriller.
Og mens mange oplever en stigning i ordrevolumen, er det afgørende, at systemene kan håndtere den vækst.
Men før systemer kommer processer.
Uden skalerbare processer risikerer vi at overbelaste vores processer (eller medarbejdere), hvilket fører til forsinkelser, nedsat kundetilfredshed og forringet medarbejdertilfredshed.
For selvom vi ofte prædiker om processer og effektiviseringer, handler det i lige så høj grad om det ofte overset “aspekt”.
Medarbejderen.
Medarbejderen er et kæmpeaktiv for din forretnings udvikling.
Og på et lager er medarbejderomsætningen relativ høj, gennemsnitligt set.
Høj omsætning, spidsbelastningsperioder og mange manuelle gentagelser kan føre til inkonsekvent ordrehåndtering og potentielle (dyre) fejl.
Det koster kunderne.
Det koster medarbejderne.
Det koster forretningen.
Så hvordan håndterer vi det?
Intuitive processer (for jer):
Implementering af brugervenlige – og stringente systemer sikrer, at nye medarbejdere hurtigt kan trænes og blive effektive med rekordfart.
Hverken undtagelserne eller huskereglerne må være afhængige af den lagermedarbejder med længst anciennitet.
Det skal leve og ånde i processen. I strukturen.
Ikke i medarbejderens storhjerne.
En tommelfingerregel vi arbejder med er:
En fra-gaden-spritny lagermedarbejder skal kunne være selvkørende i:
- At pakke efter én time.
- At plukke efter én dag.
- Alle andre lagerprocesser efter én uge.
Får du kaffen galt i halsen af at læse de tal, er jeres potentiale til at få øje på.
Det er en anden måde at sige, at I kan spare rigtigt mange penge.
Automatisering:
Automatiser, hvor det er muligt og hvor det økonomisk kan betale sig (simple beregninger kan hjælpe dig langt her).
Det handler om at skabe effektive workflows, mindske fejl og bruge lønningskronerne bedst muligt.
To sum up, handler det ikke kun om at håndtere den nuværende vækst, men også om at imødekommen fremtidige flaskehalse, proaktivt.
Er du i tvivl om I har uforløst potentiale i jeres ordrehåndtering, eller om jeres lagerflow er helt hensigtsmæssigt?